ققنوس از خاکستر برمیخیزد
 

اف14 تامکت در نیروی هوایی ایران (11)

به تاريخ ۹ آگوست ۱۹۸۴ قرار بر اين بود که يک کاروان از کشتي‏های حامل سلاح و مهمات مورد نياز ايران از مبدأ سوريه با گذشت از تنگهء هرمز به مقصد بوشهر و بندر امام حمل گردد. عراقيها که قصد حمله به اين کاروان را داشتند تصميم به استفاده از هواپيماهای سوپراتاندارد خود را گرفتند ولی از اين کار خود منصرف شدند زيرا با وجود تامکتهای ايرانی و گشتزنی مداوم آنها بر فراز خليج فارس، اين طرح غيرممکن بود.

 

                             

صبح روز ۱۱ آگوست سال 1984، دو فروند جنگندهء MiG-23ML که مجهز به موشکهای هوا به هوای R-24R و R-60MK بودند جهت حمله به چند فروند کشتی ايرانی در نزديکی جزيره خارک به پرواز درآمدند. اين دو هواپيما با پرواز در ارتفاع خيلی پائين به يک دسته اف-۱۴ ايرانی نزديک شدند. در اين زمان مرکز کنترل زمينی عراق دستور افزايش ارتفاع پرواز تا سقف ۴۰۰۰ متر را صادر کرد، اما به علت اينکه مدت زمانی معيني طول مي‏کشيد تا امواج راديويي از مرکز به ميگها برسد، خلبانان ميگها که فاصله ای ۱۵۰ کيلومتری با مرکز داشتند فرمان را دير دريافت کردند. در اين هنگام فرمانده دسته عراقی ناگهان خود را در مقابل تامکتهای ايرانی ديد و هواپيمای همراه او به خلبانی ستواندوم خلبان عمار به فاصله ۶۰۰ متر از او و در پشت يک فروند اف-۱۴ ايرانی پرواز می‏کرد. فاصله کم ميگ-۲۳ عراقی تا تامکت ايرانی, امکان شليک موفق موشک هوا به هوا را غيرممکن مي‏ساخت و او به مسافت بيشتری نياز داشت. تنها کاری که از عهده فرمانده دسته عراقی برآمد اين بود که با مانور چرخش فاصله خود را افزايش دهد. همزمان هواپيمای ستواندوم عمار موفق شد تا با استفاده از اوضاع نامساعد جوی، کماکان به طور ناشناخته به تعقيب تامکت ديگر بپردازد. در همين موقع خلبان عمار در صفحه رادار خود علامت مثبت جهت شليک موشکهای هوا به هواي خود را دريافت کرده و در نتيجه يک فروند موشک R-60MK به طرف تامکت ايرانی پرتاب کرد. افسر رهگيری رادار (RIO) هواپيمای اف-۱۴ به خلبانی هاشم آل آقا در اين روز ستواندوم خلبان محمد رستم پور بود.

          

محمد رستم پور

 

رستم پور صحنه درگيری آن روز را چنين ترسيم مي‏کند: «هاشم از هواپيمای همراه ما (Wingman) درخواست کرد که با تغيير موقعيت خود، اطراف ما را جستجو کرده و مطمئن شود که هواپيمايی در پشت ما نيست، سپس ما گردشی به سمت چپ انجام داديم. پس از اين گردش، هاشم احساس عجيبی داشت و مجددن از هواپيمای همراه درخواست کرد که دوباره از وضعيت پشت سر ما اطمينان حاصل کند. در اين لحظه تنها چيزی که هواپيمای همراه ما ديد, دود حاصل از موشک شليک شده عراقی به طرف ما بود. اين موشک به موتور سمت راست ما برخورد کرد ودر نتيجه اين برخورد و انفجار ناشی از آن من به حالت بيهوشی دچار شدم. زمانی که من به هوش آمدم آلات دقيق پروازی هنوز کار مي‏کرد اما هواپيما در آتش مي‏سوخت و با سرعت به سمت آب پيش مي‏رفت. من با استفاده از صندلي پران و چتر نجات به بيرون پريدم و لحظاتی بعد خود را در آب يافتم. هوا مه‏آلود بود و چند دقيقه‏ای طول کشيد تا من قايق نجات خود را باز کردم. در اين موقع چندين بار صدای هاشم را شنيدم و من هم در جواب او فرياد کشيدم اما هيچگاه موفق به ديدار مجدد او نشدم.»

                       

خلبان شهيد هاشم آل آقا (از بهترين خلبانان تامكت)

 

اما نبرد هوايي هنوز پايان نيافته بود. در زمانی که هواپيمای همراه خلبان آل آقا در جستجوی ميگ-۲۳ فرمانده دسته بود. مرکز عملياتی ايران دو فروند هواپيمای فانتوم اف-۴ را به منطقه عملياتی اعزام کرد. اين جنگنده‏ها با سرعت به سمت شمال به طرف محل درگيری با عراقيها پرواز کردند. هواپيماهای ميگ-۲۳ عراقی که هنوز به مقدار کافی سوخت و مهمات داشتند با دور زدن به استقبال فانتومها آمدند. سروان هشام چنين مي‏گويد: «موشکهای R-24R من از برد بيشتری نسبت به اسپاروهای فانتومهای ايرانی برخوردار بودند در نتيجه من خود را در موقعيت برتر احساس می‏کردم. رادار هواپيمای من، يکی از اف-۴ ها را در فاصلهء ۳۰ کيلومتری شناسايي کرد و من از فاصله ۲۵ کيلومتری، يک فروند موشک R-24R را به طرف آن شليک کردم. هواپيمای ايرانی گردشی تند انجام داد. تجزيه و تحليل فيلمهای پرتاب موشک نشان داد که موشک شليک شده توسط من در فاصله ۳ کيلومتری هدف منفجر شد. فانتوم همراه او ضمن تعقيب فرمانده دسته خود موفق شد که درست جلوی هواپيمای عمار ظاهر شود. عمار با شليک يک موشک R-24R سعی در ساقط نمودن فانتوم کرد اما موشک او نیز به خطا رفت. در اين هنگام جنگ برای ما خاتمه يافته تلقی شده و ما به سمت پايگاه برگشتيم. متاسفانه تنها چند لحظه پس از فرود ما خبرگزاری دولتی عراق به سرعت اعلام کرد که سه فروند اف-۱۴ ايرانی توسط ما سرنگون گرديده است و اين خبر تا به امروز در کليه مراجع درج و به عنوان مدرک واقعی ارائه مي‏گردد.»

               

ميگ23 در حال شليك موشك R-24R

 

با شهادت هاشم آل آقا که چندين نفر از بهترين خلبانان نيروی هوايي ايران را جهت پرواز با تامكت آموزش داده بود، ايران يکی از بهترين خلبانان و متفکران نظامی خود را از دست داد. او شخصی بود که طنين صدای او در راديو، جزو خوشايندترين صداها در گوش خلبان اف-۴ و اف-۵ که بر فراز عراق پرواز مي‏کردند بود. تحت فرماندهی او، همه احساس آرامش و امنيت مي‏کردند. سروان رئيسی مسائل ذکر شده را عامل محبوبيت خلبانانی چون آل آقا، جلال زندی، عباس حذين و يا شهرام رستمی مي‏داند و از آنان به عنوان قهرمانان هميشه جاويد نيروی هوايي ياد می‏کند. او اما در همين حال اضافه می‏کند: «استفاده از موشکهای فونيکس، احتياج به هماهنگی کامل ميان خلبان و افسر رهگيری رادار (RIO) او دارد ولی برخی از خلبانان با اين مسئله مشکل داشتند و اين امر موجب بحثهای زيادی در نيروی هوايي گشت زيرا ما تعداد قابل توجهی خلبان ماهر داشتيم ولی RIO خوب به تعداد کافی نداشتيم. پرسنل RIO های ما اکثرن افرادی تازه آموزش ديده و مبتدی بودند که هرگز راه به کابين جلو نيافتند؛ تنها زمانی اوضاع بهتر شد که خلبانانی همچون آل آقا آماده بودندکه در مأموريتهای جنگی در کابين دوم هم به خدمت بپردازند. شايد همين امر موجب شد که رفته رفته مدالهای افتخار برای سرنگونی هواپيماهای دشمن به هر دو خدمه پروازی اعطاء گردد.»

 

 

به ياد قهرمان نيروي هوايي ايران: محمد هاشم آل آقا

تولد: 2 / 8 / 1324

ورود به نيروي هوايي شاهنشاهي: 1344

تكميل دوره عالي پرواز در ايالات متحده: 1349

شروع به خدمت به عنوان خلبان F-4 فانتوم: 1349

انتخاب به عنوان معلم خلبان و اعزام به ايالات متحده جهت دوره خلباني هواپيماي F-14 تامكت: 1357

جاودانگی: 20 مرداد 1363

 

وي خلباني بسيار شجاع و پركار بود كه با تلاش و كوشش فراوان به درجهء استادخلباني رسيد. ايشان از طراحان كارآمدي بود كه در طرحهاي جنگي و پوشش آسمان ايران نقش به سزايي داشت كه سرانجام به تاريخ 20 / 5 / 1363 در حالي كه پوشش هوايي كشتي‏هاي باري ايران را در خليج فارس بر عهده داشت بر اثر اصابت موشك به شهادت رسيد و جاودانه شد. برخي از مشاغل مهم وي عبارت بودند از :

افسر خلبان كابين جلو گروه يكم گردان 12 پايگاه يكم شكاري مهرآباد (تهران)

معاونت عمليات پايگاه هشتم شكاري خاتمي (اصفهان)

معاونت عمليات پايگاه هفتم شكاري (شيراز)

جانشين فرمانده پايگاه هشتم شكاري خاتمي (اصفهان)

طراح جنگي دفتر مخصوص نيروي هوايي

مسئول پست فرماندهي معاونت عمليات نيروي هوايي

 

ادامه دارد.

 منبع


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه 7 بهمن1388 توسط phoenix
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک  

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا